Default

Excel voor planners: hoe maak je een planning in Excel?

Planning maken Excel

 

Een schema is een lijst van dingen die moeten gebeuren om een gebeurtenis of een reeks gebeurtenissen te laten plaatsvinden. Of u nu uw bruiloft organiseert, geld inzamelt voor een weeshuis, een bedrijfsuitje plant, of iets anders, schema's kunnen u helpen georganiseerd te blijven en ervoor te zorgen dat alles zo soepel mogelijk verloopt. Als u met gegevens werkt, is de kans groot dat u Excel vaak gebruikt. Zelfs als je geen ervaring hebt met spreadsheets, zijn er genoeg gratis tools waarmee je in een mum van tijd eenvoudige planningen kunt maken. Planning maken Excel is een eenvoudige taak die iedereen kan aanpakken. In dit artikel overlopen we alles van de basis van het maken van een planning tot enkele geavanceerde trucs waarmee u uw planning sneller dan ooit klaar krijgt.

Wat is een schema?

Een planning is een lijst van gebeurtenissen en taken die op bepaalde tijden of dagen moeten gebeuren. Bijvoorbeeld, als u een bruiloft organiseert, kan de planning data en tijden bevatten voor wanneer gasten worden verwacht aan te komen en te vertrekken, wanneer foto's nodig zijn, wie de hapjes verzorgt, wie de drankjes serveert, enzovoort.

Als u met gegevens werkt, is het gemakkelijk te zien dat schema's uiterst nuttig kunnen zijn. Bijvoorbeeld, planners gebruiken ze om dingen georganiseerd en op tijd te houden. Managers gebruiken ze om bij te houden wanneer werknemers hun taken klaar moeten hebben. En als u ondernemer bent, gebruikt u wellicht een agenda om uw evenementen en taken bij te houden.

Hoe maak je een planning in Excel?

Bij het maken van een planning in Excel kun je het beste beginnen met een lege spreadsheet. Als u Excel 2016 of hoger gebruikt, kunt u een nieuwe werkmap starten of een bestaande openen. Dit is vooral handig als je met meerdere mensen een planning wilt maken. Zodra je een leeg blad in Excel hebt, moet je beslissen hoe je je schema wilt organiseren. Sommige mensen maken liever een tabel waarin elke rij een dag voorstelt en elke kolom een taak. Anderen gebruiken liever kolommen om dagen, weken, maanden of welke andere tijdsduur dan ook te labelen. Zodra u de indeling van uw planning hebt bepaald, kunt u uw planning maken. Volg deze stappen om een planning te maken in Excel:

Open het werkblad waar u uw planning wilt maken. Zoek vervolgens de werkbalk en klik op de knop "Invoegen". In de sectie "Invoegen" die wordt geopend, selecteert u de optie "Datum en tijd".

Om te beginnen vindt u aan de linkerkant het tabblad "Schema". Deze sectie bevat verschillende kopjes die u helpen uw planning snel en gemakkelijk te maken. Hier zijn een paar voorbeelden:

Gegevens importeren in Excel

Wanneer u een planning maakt in Excel, is een van de eerste dingen die u moet bepalen hoeveel data u nodig hebt. Het is een goed idee om te beginnen met het maken van een tabel met data en kolommen voor elke taak of gebeurtenis op die data. Van daaruit kunt u een schema maken met een inhoudsopgave. Het gebruik van kolommen om data te labelen en rijen om taken te labelen werkt goed bij het importeren van gegevens in Excel. Sommige mensen maken liever een inhoudsopgave voordat ze gegevens importeren, maar beide manieren werken prima.

Comments Off on Excel voor planners: hoe maak je een planning in Excel?